niedziela, 15 sierpnia 2021

6. Rozstępy

Często spotykam się na forach z pytaniami o rozstępy. Należy pamiętać, że przyczyny powstawania rozstępów mogą być różne.

 

U kogo?

 

Rozstępy mogą pojawiać się zarówno u mężczyzn jak i u kobiet.

 

W jakich miejscach?

 

Uda, brzuch, pośladki, ręce, piersi, plecy

 

Przyczyny powstawania

 

- w wyniku szybkiego przyrostu masy mięśniowej

- u osób trenujących kulturystykę

- zbyt mocne rozciągnięcie skóry po zabiegu powiększania piersi

- zmiany hormonalne

- wahania wagi – zbyt duży przyrost masy ciała i nagły jej spadek

- ciąża

- czynniki genetyczne

- długotrwałe przyjmowanie kortykoidów

- zaburzenia funkcjonowania tkanki łącznej

 

Zapobieganie i leczenie

 

Najlepiej zacząć od tego, co jest źródłem występowania i wyeliminować przyczynę. U każdego z nas może być inny problem, i inny sposób może pomóc. Na pewno warto ustabilizować wagę, zobaczyć jaki rodzaj celulitu mamy czy typowo odkładanie tkanki tłuszczowej czy problem celulitu wodnego. U kobiet mogą być problemem zaburzenia hormonalne.

 

Co warto zrobić?

Warto działać wielokierunkowo!

- zadbać o strukturę kolagenu i elastyny – wiadomo, że suplementacja od wewnątrz czy stosowanie kremów nie zlikwiduje całkowicie rozstępów, ale na pewno jest w stanie złagodzić problem, zmniejszyć widoczność

- wzbogacić dietę w odpowiednie nawadnianie – ja piję 2-3 litry różnych płynów dziennie i nie musi być to sama woda

- zadbać o właściwą dietę

- suplementacja – m.in. uzupełnienie cynku w organizmie pozwala na utrzymanie zdrowej skóry

- uregulować masę ciała

- u kobiet właściwa dieta i regulacja hormonów pozwala na profilaktykę zapobiegania rozstępów

- warto zadbać o właściwą pielęgnację zewnętrzną

- substancje aktywne przeciw rozstępom: kwas mlekowy, elastyna, kwas hialuronowy, witamina A, żel aloesowy

- domowe peelingi

 

Medycyna estetyczna również oferuje wiele zabiegów, które mogą się przyczynić do łagodzenia rozstępów. Mamy do czynienia m.in. z peelingiem chemicznym, światło terapią czy mikrodermabrazją. To tylko przykłady, ale zabiegów jest jeszcze więcej.

W kolejnej notce zapewne przedstawię szerzej substancje i rośliny, które działają korzystnie na łagodzenie rozstępów wraz z przykładami użycia.

27 komentarzy:

  1. Niestety rozstępy często są uwarunkowane genetycznie i nie mamy na to większego wpływu :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej wszystko zwalać na uwarunkowania genetyczne. Ludziom często nie chce się pracować nad problemem i lepiej zwalić na genetykę.

      Usuń
  2. Witam serdecznie ♡
    Bardzo ciekawy wpis. Rozstępy nie są czymś,. co mi dokucza ale warto mieć wiedzę na ich temat bo jestem pewna że przyda mi się to w przyszłości.
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :)
      Zawsze warto zdobywać wiedzę, bo nigdy nic nie wiadomo na 100%.
      Pozdrawiam i zapraszam ponownie :)

      Usuń
  3. Ja nie mam na szczęście tego problemu, ale wiem, jak dużo osób się z nim boryka.
    Pozdrawiam Kolorowo!

    OdpowiedzUsuń
  4. ja tam mam rozstępy ale mi nie przeszkadzają:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi ogólnie to też nie, chociaż teraz u mnie stały się mniej widoczne.

      Usuń
    2. a próbowałam robić foteczki na bloga ale tak ciemno na dworze że masakra:(

      Usuń
    3. A no, taka pogoda niestety, ale podobno ma być lepiej chyba już od jutra. Zobaczymy.

      Usuń
  5. Nie mam tego problemu i mam nadzieję, że w przyszłości dręczył mnie nie będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja na szczęście nie miałam nigdy rozstępów i mam nadzieję, że w ciąży też się nie pojawią. Stosuje zapobiegawczo olejki i balsamy dla kobiet w ciąży więc mam nadzieję że mi pomogą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto ogólnie zadbać o pielęgnację skóry, bo często jest niedożywiona. Nie tylko sposobami z zewnątrz.

      Usuń
  7. Zawsze byłam szczupła a mimo to też mam rozstępy. Niewielkie ale mam. I prawdę mówiąc nie wiem kiedy ani czemu powstały :P ani nagłego przyrostu wagi, mięśni itp. Być może wpłynęły na to jakieś inne czynniki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to też zależy od składu ciała i jego dożywienia? W końcu każdy jest inny.

      Usuń
    2. być może ;) są jednak częścią mnie i zupełnie mi nie przeszkadzają :D

      Usuń
    3. Mi ogólnie też nie przeszkadzają, ale zawsze lepiej pewne rzeczy likwidować niż je mieć :)

      Usuń

37. Zmiany

 Witajcie! Długo mnie tu nie było, ale sporo się działo. W pracy sporo zawirowań, co w konsekwencji doprowadziło, że zaczęłam działać na wła...