środa, 13 kwietnia 2022

28. Łuszczyca

Witajcie!

Dzisiaj przychodzę z postem o łuszczycy.

Łuszczyca jest chorobą przewlekłą, nawracającą, z nawracającymi procesami zapalnymi toczącymi się w obrębie skóry (wykwity, które się łuszczą) a także objawami stawowo-ścięgnistymi. Należy do chorób autoimmunologicznych. Do tej pory przyczyna jej powstawania jest nie w pełni wyjaśniona. Znaczącą rolę odgrywają:

- czynniki genetyczne

a także

- podłoże immunologiczne

Cechuje się skłonnością do ustępowania i nawrotów.

Częstość występowania: 2-4%.

Typy łuszczycy:

- typ 1 - rozpoczyna się w młodym wieku, przed 40 rokiem życia

- typ 2 - zaczyna się zazwyczaj pomiędzy 50 a 70 rokiem życia

Samych rodzajów łuszczycy jest kilkanaście.

Objawy łuszczycy to występowanie wykwitów skórnych w różnych miejscach tj. kolana, łokcie, owłosiona skóra głowy.

Czynników wyzwalających manifestację choroby jest kilka:

- infekcje

- mechaniczne uszkodzenia skóry lub długotrwałe podrażnienia skóry

- choroby zmieniające procesy przemiany materii np. cukrzyca, hipokalcemia, dna moczanowa

- leki np. interferon, hormony

- nikotyna

- alkohol

- stres

- silne wstrząsy psychiczne

- nadwaga

- niedobór snu

- nieodpowiednie kosmetyki

- niewłaściwe dobrane ubrania


Leczenie:

1. Farmakoterapia

   - leczenie zewnętrzne

      leczenie złuszczające

cignolina, dziegcie, maść salicylowo-siarkowa, oliwa salicylowa, maść solankowa, maść salicylowa, maść mocznikowa

      leczenie redukujące

retinoidy, witamina D3, kortykosteroidy, dziegcie roślinne, ditranol

      leczenie ogólne: 

Stosuje się w przypadku nieskutecznej terapii miejscowej lub w przypadku ciężkiego przypadku zachorowania. Stosowane preparaty: retinoidy, metotreksat, hydroksymocznik, cyklosporyna A, antybiotyki, leczenie biologiczne, kwas fumarowy i jego estry

2. Fototerapia

3. Fotochemioterapia

4. Fotofereza

5. Inne sposoby leczenia

 - balneoterapia

 - preparaty przeciwświądowe o działaniu uspokajającym 

 - unikanie urazów skóry

 - odpowiednia higiena skóry

A Wy znacie kogoś kto ma łuszczycę?

14 komentarzy:

  1. Nie zetknęłam się nigdy z łuszczycą, słyszałam, że potrafi być okropnie uciążliwa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja znajoma cierpi na tę chorobę i jest uciążliwa, chyba jak każda na swój sposób.

      Usuń
    2. Na szczęście z tego, co piszesz. istnieją różne możliwości leczenia.

      Usuń
  2. Jak większość chorób potrafi być problemem :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam z tym problemu na szczęście. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam problem z atopowym zapaleniem skóry. Też pieroństwo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę przyznać, że na szczęście nie znam nikogo z łuszczycą. Zaskoczyło mnie, że nie da się zdiagnozować, źródła łuszczycy, to trochę tak jak z migreną.
    Pozdrawiam cieplutko i zapraszam na najnowszy post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Migrena to też złożony problem!
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  6. Ja akurat łuszczycy nie mam, ale moja moja przyjaciółka ma tą chorobę.

    OdpowiedzUsuń

37. Zmiany

 Witajcie! Długo mnie tu nie było, ale sporo się działo. W pracy sporo zawirowań, co w konsekwencji doprowadziło, że zaczęłam działać na wła...